BA�BAKAN Recep Tayyip Erdo�an��n siyaset�i olarak en �nemli �zelliklerinden biri, el att���, g�ndeme getirdi�i her konuyu s�k�a bir �at��ma ekseni i�ine �ekip, bu �at��ma �zerinden izah etme ve sonu� alma e�iliminde olmas�d�r.
Ba�bakan, diyelim bir sivil toplum kurulu�u hakk�nda
destekleyici bir beyanda bulunacak... Bu deste�ini s�z konusu kurulu�un faaliyet g�sterdi�i alanda �izgisini be�enmedi�i, k�zd��� bir ba�ka kurulu�un olumsuzlanmas� �zerinden ifade ederse �a��rmay�n.
ANADOLU �STANBUL�A KAR�I
Ge�en pazar g�n� AK Parti�ye en yak�n i� �rg�t� M�S�AD��n genel kurulunda yapt��� konu�ma ile bir ay �nce G�len Cemaati�ne yak�nl���yla bilinen TUSKON�un genel kurulundaki hitab� bu a��dan �arp�c� �rnekler olu�turuyor.
Pek �ok ortak tema i�eren her iki konu�mada ayn� �at��mac� bak���n izleri �ok bask�n. Erdo�an, her iki metinde de eksenin bir ucuna y�celtti�i bu kurulu�lar�, di�er ucuna ise olumsuzlad��� b�y�k sermaye �evrelerini koyuyor. Herkes, buradaki adresi T�S�AD olarak g�rmek durumundad�r.
Bu kar��tl�kta bir tarafta olumlu de�erleri temsil eden Anadolu, �Anadolu aslanlar��, �Anadolu evlatlar�� var. Di�er tarafta ise b�t�n olumsuzluklar�n atfedildi�i b�y�k sermaye, di�er bir anlat�mla ��stanbul�...
TUSKON konu�mas� tahlil edildi�inde, bu kurulu�u te�vik etmek i�in kulland��� her �v�c� ifadenin, tersinden okundu�unda asl�nda b�y�k sermayeye g�nderilmi� bir ele�tiri oku oldu�u fark ediliyor. �rne�in, �Bu TUSKON s�rt�n� belli ��kar �evrelerine, ��kar odaklar�na de�il millete dayad�� diye s�ze girdi�inde, �znesi telaffuz edilmeyen bir kesime giden ta�lar� g�rebiliyoruz.
Keza Erdo�an, �Siz arkan�za mafyay�, �eteleri, cuntalar�, galata bankerlerini, hazineyi, kamu bankalar�n�n kaynaklar�n� almad�n�z, sadece milleti ald�n�z� dedi�inde de, yine tersinden benzer bir okuma yapabilmek m�mk�n.
SU�LAMALAR GENELLEME ��ER�NCE
Ba�bakan, daha sonra �u s�zlerle sermayeye a��ktan tav�r al�yor: �Bu h�k�met arkas�na sermayeyi almad�. Bu h�k�met sermayenin, se�kinlerin, elitlerin, patronlar�n h�k�meti olmad�. Hak sahibi olanlar�n h�k�meti oldu. Yetimin hakk�n� g�zeten, garip gureban�n, fakir fukaran�n emanetini g�zeten, hazineyi bo�altan de�il, hazineyi dolduran bir h�k�met oldu.�
Benzer kal�plar, �galata bankeri� gibi tan�mlamalar M�S�AD konu�mas�nda da kar��m�za ��k�yor. Bu konu�madaki �at��ma ekseninin bir kutbunda �stat�kocular�, �s�rt�n� devlete dayayan sermaye �evreleri�, kar�� kutbunda ise �Anadolu�nun gen�, cevval i�adamlar�� var... Ba�bakan��n �izdi�i bu tabloya g�re sermaye �evreleri, Anadolulu i�adamlar�n�n geli�mesini, b�y�mesini, �retim s�recine girmesini, d�nya pazarlar�n� a��lmas�n� engelleme �abas� i�indedirler.
Buradan hareketle 28 �ubat�� ayn� zamanda Anadolu sermayesine kar�� yap�lm�� bir hareket olarak takdim edip, dolayl� bir �ekilde s�z� asker-b�y�k sermaye ittifak�na getiriyor Ba�bakan.
Ku�kusuz, ifadeleri i�inde hakl�l�k pay� i�eren pek �ok unsur da var Ba�bakan��n. B�y�k sermayenin ge�mi�te askeri rejimlerin yan�nda durdu�u, keza 28 �ubat�ta �slamc� sermayeye kar�� giri�ilen ambargo kampanyalar� kar��s�nda sessiz kald��� do�rudur.
Ancak bu gibi do�ru tespitler olsa da, kulland��� genellemeci ifadeler, mu�lak su�lamalar, �stanbul merkezli b�t�n i� d�nyas�n� hi�bir ayr�m g�zetmeden kamuoyu kar��s�nda bir negatif ortak paydada b�t�nlemesi, kendisini haks�zl�k yapma noktas�na s�r�kleyebiliyor.
�� D�NYASI KAR�ISINDA AYRIMA G�TMEK
Hazineyi bo�altan, bankalar� hortumlayan ve 2001 krizi ve �ncesinde �o�u tasfiye olan kesimlerle, bu yollara girmeyip i�ini d�zg�n bir �ekilde yapan gruplar�n ayn� kefeye konmas� ne �l��de adil bir tutumdur?
Anadolu sermayesinin b�y�mesi, M�S�AD��n g��lenmesi, TUSKON�un Afrika ve G�ney Amerika gibi k�talar�n en �cra k��elerinde i�, yat�r�m imk�nlar�n� zorlamas� ku�kusuz te�vik g�rmesi gereken, son tahlilde T�rkiye�nin zenginle�mesine, refah�na katk� sa�layacak �aba ve geli�melerdir.
Ancak bu y�ndeki �abalar te�vik edilirken, bunun illa bir �at��ma konusu haline gelmesi mi gerekiyor?
S�z konusu kurulu�lar h�k�met taraf�ndan desteklenirken, T�rkiye�de kamu d���nda �retimin ve katma de�erin y�zde 60��n�, enerji hari� d�� ticaretin y�zde 85�ini, vergi gelirlerinin y�zde 90��n�, kay�t d��� ve kamu d���nda istihdam�n y�zde 50�sini ger�ekle�tiren T�S�AD��n bu mesainin kar��l���nda her g�n tek aya��n�n �zerinde cezaya m� durmas� gerekiyor
|